dr. Molnár József praxisának honlapja

Gyakori probléma, hogy a ló lefogy, akár olyan, mint egy csontváz, nem akar hízni.

sovány ló4

Próbáljuk végiggondolni, hogy mi lehet ennek a hátterében:
  1. Nem jut elég tápanyaghoz. Nem kap eleget. Elkergetik a többiek a takarmánytól. Rossz minőségű a takarmány. Sokat kap enni, de az élethelyzete miatt ez mégis kevés, mert rengeteget dolgozik, szoptat.
  2. Elég ennivalót kap, de nem akarja megenni. Nem ízlik neki. Fájdalmas a rágás, a fogak állapota miatt. Fáj a nyelés, fáj a gyomra (gyomorfekély).
  3. Nem tudja megrágni, mert fogproblémája, vagy állkapocs ízületi betegsége van.
  4. Eleget kap, jó étvággyal megeszi, meg is tudja rágni, de nem tud felszívódni a tápanyag. Ennek a hátterében súlyos parazitás fertőzöttség állhat, főleg fiatal korban. Igen gyakori oka a gyulladásos bélbetegség (IBD – inflammatory bowel disease), de sajnos daganatos betegségek is vezethetnek ide.
  5. A lónak valamilyen általános, belgyógyászati betegsége van: krónikus májbetegség, veseelégtelenség, kehesség, daganat.
A problémakör kivizsgálása nem túl egyszerű és sok vizsgálatot igényel. Ezért sokszor pontról-pontra haladva próbáljuk megtalálni a fogyás okát. Bármilyen egyéb tünet észrevétele sokat segíthet. A teljes kivizsgálás vér- és bélsárvizsgálatból, fogvizsgálatból és röntgenből, hasűri ultrahangból, rektális vizsgálatból, gyomor endoszkópiából, a hasűri folyadék elemzéséből és cukor felszívódási tesztből áll. Sajnos gyakran előfordul, hogy egy lónak egyszerre több betegsége is van, ami a fogyáshoz vezethet.

Elérhetőségek

dr. Molnár József