dr. Molnár József praxisának honlapja

A lovak fogápolása ugyanolyan fontosságú, mint a patáké. Sajnos meglepően sok ló életét nehezítik fogproblémák, ezért szükséges lenne évente szájüregi ellenőrzést tartani.

fogreszA

A fogászati ellátásnak két szintje van. Az egyszerűbb, mellyel mi is örömmel és jó felszereléssel foglalkozunk, a fogreszelés. Fogkopási rendellenességeket, éleket, csúcsokat igazítunk ki, de a lovaglást zavaró farkasfogakat is kihúzzuk.

Honnan tudhatjuk, hogy lovunknak fogászati kezelésre van szüksége?
  • Lovaglási nehézségek lépnek fel, nem a megszokott módon dolgozik.
  • Egy oldalon rág, a fejét félre fordítja rágás közben.
  • Súlycsökkenés lép fel, nem megfelelő a kondíciója.
  • Szájából kiesik a takarmány, trágyájában emésztetlen darabok vannak.
  • Fokozott nyáltermelés, lassabban eszik a megszokottnál.
  • Ellenszegül fordulásnál, nem fogadja el a zablát.
  • Szőre fénytelen lesz.
FONTOS: Nem minden ló mutat fájdalmat, ami nem azt jelenti, hogy nem lehet fogproblémája. Sokszor évekig tünetmentes maradhat egy-egy elváltozás, ezért évente kétszer szükség van fogászati ellenőrzésre és ha szükséges, akkor beavatkozásra. Belovaglás előtt mindenképp végeztessen fogászati vizsgálatot állatorvosával!

fogcsúcs2

Ez a fogcsúcs bizonyára lovaglási problémákat okozott.

A fogászati ellátás második szintje a fájdalmas fogak eltávolítása. Foghúzás akkor indokolt, amikor egy fog eltörik, vagy a foggyökér befertőződik, ami jelentős fájdalommal jár. A ló ilyenkor nehezen, lassan rág és akár le is fogyhat.

A foggyökérgyulladás lehet, hogy az állkapcson kifakad, „sipolyozik”, illetve bejuthat az arcüregbe is. Az arcüregbe bejutva gyulladást okozhat és bűzös, gennyes orrfolyást alakíthat ki. Röntgenezni kell az ilyen eseteket.

A sérült fogak kihúzása nagy tapasztalatot és eszközkészletet igényel ezért ebben kollégánk, dr. Jakab Szilárd segítségét kérjük.

crop 2017 07 04 23 22 08 43595c07002e113.jpg 585x565

Dr. Jakab Szilárd